Geheimhouden persoonsgegevens

De gemeente houdt uw persoonsgegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Sommige organisaties kunnen deze gegevens krijgen. Welke organisaties dit zijn, hangt voor een deel af van uw situatie. Bijvoorbeeld of u kinderen heeft of een rijbewijs. Op de website van de Rijksoverheid leest u welke organisaties uw persoonsgegevens mogen krijgen.

Wilt u niet dat bepaalde organisaties uw persoonsgegevens krijgen? Dan kunt u de gemeente vragen om uw gegevens geheim te houden. Dit kan ook voor uw kinderen tot 16 jaar.

Aan wie geeft de gemeente uw gegevens?

De gemeente geeft uw gegevens nooit aan:

  • particulieren
  • commerciële instellingen

De gemeente is verplicht uw gegevens te geven aan:

  • politie, justitie en de Belastingdienst. 
  • andere overheidsinstellingen of instellingen met een publiekrechtelijke taak. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bepaalt welke informatie wordt gegeven.

De gemeente geeft uw gegevens soms aan:

  • overheidsinstellingen en maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen. Zij gebruiken uw gegevens alleen bij het uitvoeren van hun wettelijke taken. 
  • instellingen of personen die een wettelijke taak hebben, zoals een faillissementscurator of een advocaat.

Heeft u om geheimhouding van uw persoonsgegevens gevraagd? En zo'n instelling of persoon vraagt toch om uw gegevens? Dan kijkt het college van burgemeester en wethouders wat belangrijker is: uw privacy of het belang van de aanvrager. U krijgt dan eerst een brief met de beslissing van het college. Tegen die beslissing kunt u bezwaar maken bij het college, binnen 4 weken. In die periode worden uw gegevens niet doorgegeven aan de aanvrager. 

Meer informatie vindt u op www.wiekrijgtmijngegevens.nl .

Hoe werkt het?

Als u liever niet heeft dat uw persoonsgegevens aan anderen worden doorgegeven, kunt u de gemeente vragen om uw gegevens geheim te houden. U heeft altijd recht op deze geheimhouding en hoeft geen reden op te geven waarom u dit wilt. 

Verzoek geheimhouding persoonsgegevens indienen

U kunt op 3 manieren een verzoek tot geheimhouding persoonsgegevens indienen:

  • Online met DigiD

DigiDVerzoek geheimhouding persoonsgegevens

  •  Persoonlijk op het gemeentehuis (met uw legitimatiebewijs). Maak hiervoor een afspraak.

Afspraak maken

  • Schriftelijk: stuur een ondertekende brief met een kopie van uw legitimatiebewijs naar Publiekszaken, Postbus 3, 5750 AA, Deurne. 

U kunt de geheimhouding van uw persoonsgegevens altijd weer stopzetten.

Verhuizen naar een andere gemeente

Heeft u om geheimhouding gevraagd? En verhuist u daarna naar een andere gemeente? Dan hoeft u de geheimhouding niet opnieuw aan te vragen. 

Hoelang duurt het?

  • Een online verzoek wordt binnen 5 werkdagen verwerkt.
  • Persoonlijk bij het gemeentehuis, op afspraak: uw verzoek wordt meteen verwerkt.
  • Schriftelijk: uw verzoek wordt binnen 10 werkdagen verwerkt.

Extra informatie

U kunt een overzicht aanvragen van de organisaties die het afgelopen jaar uw persoonsgegevens hebben gekregen.

Heeft u gevonden wat u zocht?