Datalek of beveiligingsincident
Wij gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Komen er per ongeluk toch gegevens van u bij een verkeerde persoon? Of heeft u een bericht van ons gekregen dat niet voor u bedoeld is? Dan is er misschien sprake van een datalek.
We spreken van een datalek wanneer iemand zonder toestemming toegang krijgt tot vertrouwelijke of gevoelige informatie. Dit kan leiden tot onbedoelde openbaarmaking, wijziging, vernietiging of verlies van gegevens.
Voorbeelden
- U krijgt post met gegevens van iemand anders.
Bijvoorbeeld: een brief van de gemeente met naam en adres van een andere persoon. - U ziet persoonsgegevens op een website van de gemeente.
Bijvoorbeeld: een lijst met namen of adressen staat openbaar op een gemeentelijke pagina. - U ontvangt een e-mail van de gemeente met gegevens van anderen.
Bijvoorbeeld: een bijlage met namen en BSN-nummers die niet voor u bedoeld is. - U vindt een usb-stick of papieren met persoonsgegevens op straat of in de papierbak.
Bijvoorbeeld: een formulier met naam, adres en geboortedatum. - U ontdekt dat uw gegevens zijn gelekt door een hack bij de gemeente.
Bijvoorbeeld: u krijgt bericht dat uw DigiD-gegevens of BSN mogelijk zijn buitgemaakt.
Een datalek kan nare gevolgen hebben, zoals identiteitsdiefstal of andere schade.
Waarom een datalek melden?
Een datalek kan iedereen overkomen. Maar als we het snel melden, kunnen we samen de schade beperken. We kunnen de personen waarschuwen om wie het gaat, en hen tips geven om zichzelf te beschermen.
Meld een datalek of beveiligingsincident meteen
Dan kunnen we schade beperken of voorkomen. Zo houden we onze systemen veilig en betrouwbaar. De wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bepaalt dat we een datalek binnen 72 uur moeten melden.