Deurne vraagt €19 miljoen aan het Rijk voor versnelling woningbouw

De gemeente Deurne heeft een propositie ingediend bij de Minister van Infrastructuur en Waterstaat voor de bijdrageregeling Woningbouw op Korte Termijn (WoKT). De regeling is voor mobiliteitsprojecten die noodzakelijk zijn om te zorgen dat een woonomgeving ook na woninguitbreiding prettig en veilig blijft.

De Deurnese propositie gaat om een bedrag van ruim €19 miljoen incl. BTW. Het bedrag is bedoeld voor het verbeteren van de verkeersdoorstroming op en rondom de Binderendreef en voor het aanpassen van de oversteek bij het treinstation. Om in aanmerking te kunnen komen, is het van belang dat de gemeenteraad voor 8 oktober besluiten neemt over de benodigde eigen investeringen en de gebieden formeel aanwijst voor woningbouw die de aanpassing van de infrastructuur noodzakelijk maken. De gemeenteraad vergadert op 7 oktober hierover.

“De  regeling is  een  kans  op een  fundamentele  financiële bijdrage om invulling te geven aan onze forse woningbouwopgave”, 

aldus wethouder Marjan Vrijnsen-de Corte, verantwoordelijk voor wonen. 

“Of en in welke mate dergelijke kansen in de  toekomst voorbij komen, is onzeker. Het is dus zaak om op de trein te springen als deze langskomt. Het vraagt van ons om nu snel te schakelen en zet ons in een hogere versnelling. Dat doet evenwel geen afbreuk aan de kaderstellende rol van de gemeenteraad en betrokkenheid van belanghebbenden, zoals inwoners en ondernemers. Wordt de rijksbijdrage toegekend, dan doorlopen we onze processen in alle zorgvuldigheid.”

Woningbouw Grote Bottel 2 - Botermanweg

In de propositie zijn drie gebieden voor woningbouw opgenomen. Twee daarvan – Groene Heerlijkheid en Grote Bottel – zijn in ontwikkeling. Voor het derde gebied is een raadsbesluit nodig om het aan te wijzen als uit te werken woongebied met bijbehorende maatschappelijke voorzieningen. Het gaat om het gebied Grote Bottel 2 – Botermanweg.

Dit gebied van ca. 22,5 hectare ligt tussen Binderendreef, Vlierdenseweg, Esdonk en Grote Bottel. In dit gebied kunnen naar verwachting 800 tot 1.200 woningen komen. Het aantal woningen is mede afhankelijk van de ruimte die nodig blijkt voor onder andere maatschappelijke voorzieningen en afstanden tot bedrijven. Hoe het gebied concreet wordt ingevuld, en hoe het zowel fysiek als maatschappelijk aansluit op omliggende wijken, moet nog worden uitgewerkt. Daarvoor is – zoals gebruikelijk bij woningbouwontwikkeling – een haalbaarheidsstudie de eerstvolgende stap. De inbreng van belanghebbenden, zoals grondeigenaren, inwoners en ondernemers rondom het gebied is daarbij van belang. Zij worden daarbij dan ook betrokken en zijn geïnformeerd over het raadsvoorstel. De haalbaarheidsstudie start als het Rijk de bijdrage toekent.

Betere verkeersdoorstroming en -veiligheid

In november of december maakt de rijksoverheid bekend welke gemeenten een ronde verder zijn in het selectieproces voor de subsidie. Deurne wil het geld enerzijds inzetten voor een betere verkeersdoorstroming op en rondom de Binderendreef. Hiermee verbetert de verkeersontsluiting aan de westkant van Deurne. Die is nu al sterk belast. Daarnaast is het geld bedoeld voor het aanpassen van de oversteek bij het treinstation. De bereikbaarheid vanuit het zuiden wordt daarmee sneller en veiliger.

Rijksbijdrage voor versnellen woningbouw

Met de bijdrageregeling WoKT wil het Rijk woningbouw versnellen. Voor de regeling komen mobiliteitsprojecten in aanmerking die noodzakelijk zijn om woningbouw te kunnen realiseren. Er moet een fundamenteel aantal woningen worden gebouwd, wat in verhouding moet staan tot de investering voor de mobiliteitsmaatregelen. De bouw van de eerste betrokken woningen moet in 2030 starten en de bouw van de laatste betrokken woningen in 2033. De mobiliteitsmaatregelen moeten uiterlijk 2038 zijn afgerond.