Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u uw handtekening laten legaliseren. Dit kunt u regelen bij de gemeente. De gemeente verklaart dan dat de handtekening echt is.

Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig:

  • Op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd.
  • Als u ergens uw toestemming voor geeft bijvoorbeeld als u garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland.
  • Als u een erfenis in het buitenland wilt regelen.

Hoe werkt het?

Het legaliseren van een handtekening op een document moet u persoonlijk bij de Publieksbalie doen. U kunt hiervoor niemand machtigen.

U zet in het bijzijn van de medewerker uw handtekening. Wij vergelijken die met de handtekening op uw identiteitsbewijs. Met een stempel bevestigen wij dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. Dit heet legalisatie.

De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of formulier

Afspraak maken en meenemen

U neemt mee:

  • het document waarop u uw handtekening wilt plaatsen;
  • uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).

Afspraak maken

Wat kost het?

Legalisatie handtekening € 15,80.

Heeft u gevonden wat u zocht?