Meepraten als inwoner

De gemeenteraad van Deurne behandelt onderwerpen die Deurnese inwoners aangaan. Daarom vinden we inbreng van inwoners belangrijk. U kunt op verschillende manieren meepraten met de gemeenteraad. Hieronder vindt u informatie over:

Spreekrecht aanvragen

U kunt spreekrecht aanvragen als u in een vergadering van een raadscommissie of de gemeenteraad wilt inspreken. Hiervoor gelden de volgende regels: 

  • Het onderwerp staat op de agenda van de vergadering waarvoor u spreekrecht aanvraagt.
  • U bent inwoner van Deurne of heeft een ander direct belang.
  • U vraagt het spreekrecht minstens 24 uur voor de start van de vergadering aan bij de griffie.

Niet bij alle onderwerpen mag u inspreken. De regels hiervoor leest u in ons Reglement van Orde, artikel 17.  U krijgt maximaal 5 minuten voor uw bijdrage. Uw bijdrage moet zich houden aan het onderwerp en moet fatsoenlijk en respectvol zijn.

U kunt spreekrecht aanvragen via de griffie per email: griffie@deurne.nl. Vermeld in uw mail de vergadering en het agendapunt waarop u wilt inspreken en uw naam, adres en contactgegevens.

Een brief sturen aan de gemeenteraad

U kunt een onderwerp ook aankaarten in een brief. De brief wordt aan alle raadsleden doorgestuurd en komt op de agenda van de eerstvolgende vergadering. De raad besluit dan hoe zij op uw brief zal reageren. Hiervoor zijn de volgende opties: 

  • De raad wil uw brief inhoudelijk behandelen en vraagt hiervoor een advies van het college. Het college maakt dan een raadsvoorstel.
  • De raad vraagt het college om uw brief te beantwoorden.
  • De raad neemt uw brief voor kennisgeving aan. Dat betekent dat de brief is gelezen maar dat er op dit moment geen actie volgt.

U kunt uw brief digitaal sturen via griffie@deurne.nl of per post via  

Gemeenteraad gemeente Deurne
Postbus 3, 5750 AA Deurne 

Een brief sturen aan burgemeester en wethouders

U kunt ook een brief sturen aan het college van burgemeester en wethouders. U krijgt dan antwoord van het gehele college, van de wethouder die over het onderwerp gaat, of van een ambtenaar.

U kunt uw brief digitaal sturen via info@deurne.nl of per post via: 

Burgemeester en wethouders gemeente Deurne
Postbus 3, 5750 AA Deurne 

Een afspraak maken met de burgemeester of een wethouder

Maakt u liever een afspraak voor een gesprek met de burgemeester of een wethouder? Dan kunt u contact opnemen via het contactformulier of telefonisch via ons bestuurssecretariaat:  0493 - 38 77 11.

Burgerinitiatief indienen

Een burgerinitiatief is een voorstel dat op de agenda van de gemeenteraad komt om te bespreken. Voor een burgerinitiatief gelden regels die u kunt vinden in ons Reglement van Orde, hoofdstuk 7. De belangrijkste zijn: 

  • U bent inwoner van de gemeente Deurne en 16 jaar oud of ouder.
  • U heeft tenminste 25 handtekeningen verzameld van inwoners die uw initiatief steunen.
  • Het onderwerp is toegestaan (zie artikel 85 van het Reglement).
  • Het initiatief bevat een duidelijke beschrijving en toelichting, net als de namen en gegevens van de indieners en ondersteuners. 

Dien hier uw burgerinitiatief in

Afbeelding 2 handen, indienen van een burgerinitiatief