Klacht indienen

Wat is een klacht?

Als u vindt dat u niet netjes behandeld bent door een ambtenaar of bestuurder van de gemeente, dan kunt u een klacht indienen bij het bevoegde bestuursorgaan. 

Een klacht over een gedraging kan gaan over:

  • de persoonlijke behandeling door een medewerker of bestuurder van de gemeente;
  • het verkrijgen van te weinig of onjuiste informatie;
  • het niet (goed) reageren op uw vragen.

Procedures en meldingen over de openbare ruimte

  • klachten en meldingen over de openbare ruimte meldt u eenvoudig via het formulier melding woon- of leefomgeving;
  • voor klachten over de plannen van de gemeente gelden andere inspraakregelingen;
  • klachten over politie of woningbouwvereniging dient u bij deze organisaties zelf in, zij hebben een eigen klachten regeling;
  • Indien u het niet eens bent met een omgevingsvergunning dan maakt u gebruik van de bezwaarschriftenprocedure zoals u onderaan de vergunning vindt.

Uw klacht indienen bij de gemeente

U kunt een klacht indienen:

  • door online gebruik te maken van het formulier ‘Klachtenformulier gemeente Deurne
  • schriftelijk per post gericht aan: 
    Gemeente Deurne
    ter attentie van de klachtcoördinator
    Postbus 3
    5750 AA Deurne

Klacht Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Jeugdwet, Minimaregelingen en Schuldhulpverlening

De gemeente Deurne heeft de taken met betrekking tot de Wmo, Jeugdwet, Minimaregelingen en schuldhulpverlening belegd bij de Gemeenschappelijke regeling (GR) Peelgemeenten. De GR Peelgemeenten is een overkoepelende organisatie die deze taken uitvoert voor vijf gemeenten binnen de Peelregio. Wanneer u een klacht heeft over de uitvoering van deze taken of over het contact of gedraging van een medewerker van Zorg in Deurne kunt u een klacht indienen bij de GR Peelgemeenten.

Indien u het niet eens bent met de inhoud van een beschikking dan maakt u gebruik van de bezwaarschriftenprocedure zoals u onderaan uw beschikking vindt. De klachtenprocedure is hiervoor niet de geschikte procedure.

Uw klacht indienen bij de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten

Gemeenschappelijke regeling (GR) Peelgemeenten voert namens de gemeente taken uit op het gebied van:

  • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  • Jeugdwet
  • Minimaregelingen
  • Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  • Inburgering

Bent u niet tevreden over de manier waarop u bent geholpen door deze organisatie? Dan kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld als u vindt dat u niet correct bent behandeld, niet goed bent geïnformeerd of te lang heeft moeten wachten op een reactie.

Wat is een klacht?

Een klacht gaat over de manier waarop u bent behandeld door medewerkers van GR Peelgemeenten. De klachtenprocedure is niet bedoeld om bezwaar te maken tegen een besluit dat is genomen. Wilt u bezwaar maken tegen een besluit, zoals een afwijzing van een aanvraag? Dan volgt u de bezwaarprocedure. In het besluit waartegen u bezwaar wilt maken is uitgelegd hoe u bezwaar kunt maken.

Hoe dient u een klacht in?

  • U kunt uw klacht online indienen via het Klachtenformulier Peelgemeenten
  • U kunt uw klacht ook per post indienen, gericht aan: 
    Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
    ter attentie van de klachtencoördinator
    Postbus 3, 5750 AA Deurne
    Een schriftelijke klacht moet zijn ondertekend en u moet hierin ten minste uw naam en adres, de dagtekening en een omschrijving van de klacht vermelden.

Na ontvangst van uw klacht neemt GR Peelgemeenten deze in behandeling. U ontvangt binnen enkele werkdagen een bevestiging en informatie over het verdere verloop.
Als u hulp nodig heeft bij het indienen van een klacht, kunt u iemand uit uw netwerk vragen om dit namens u te doen. Als dit niet gaat, kunt u ook een beroep doen op een onafhankelijke cliëntondersteuner.

Nationale ombudsman

Komen u en de (Peel)gemeente(n) er samen niet uit? In dat geval heeft u de mogelijkheid om uw klacht voor te leggen aan de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman komt op voor de belangen van de burgers en helpt de overheden hun dienstverlening te verbeteren.